The telephone

Evenemangsdatum

torsdag 25 jul 2024 19:00

avslutas torsdag 25 jul 2024 20:30
Kalenderposten anpassas till din lokala tidszon
Beställ

Tillgängliga artiklar

Voksen
Barn og unge tom 18 år

Evenemangsinformation

Operaen «The telephone» av Menotti, ble uroppført på Broadway i en tid hvor telefoner satt fast med ledning i veggen. Men både da og nå ligger det spennende tematikk i hvordan vi som mennesker blir fanget av ulike medier og den teknologiske utvikling som raser rundt oss. I denne sjarmerende lille operaen vil utøverne få oss til å le og reflektere om vår tids selvopptatthet og skjermfokus. Klassisk musikk som er høyt relevant også i dag. I tillegg kan vi glede oss over at musikken er fengende og velskrevet.

I tillegg blir det flott og fengende musikk av blant annet Mozart.

Musikerne er Sofia Nesje Enger (sopran), Sakarias Fredriksen Tranvåg (baryton), Andreas Løken Taklo (piano).

Denne konserten er del av konsertserien "Sommertoner 2024", i alt 12 konserter i Nøtterøy og Veierland kirker. Følg oss gjerne på "Musikk i kirkene på Nøtterøy" for ytterligere informasjon.

Voksne 250,-, barn/unge gratis

Sofia Nesje Enger er en sopran fra Nøtterøy som har sin bachelor fra Barratt Due Musikkinstitutt og fullførte sin mastergrad ved Operahøyskolen i Oslo våren 2024.

Sofia debuterte profesjonelt med Trondheim Symfoniorkester og Opera som "Clarice" i deres oppsetning av "Il mondo della luna" i 2022.

Under sin studietid har hun vært svært aktiv som solist. Hun har ved flere anledninger sunget i regi av Bergen Nasjonale Opera. Blant annet ved deres sommerakademi «Opera ved fjorden», grunnlagt av Sascha Goetzel og Eivind Gullberg Jensen, der hun sang «Rosalinde» i deres produksjon av Die Fledermaus. Hun deltok også i deres konsertproduksjon av Rossini-utdrag i desember 2023.

Vinteren 2024 debuterte hun som sopransolist i Bruckners F-moll messe med Bucheresti radiokor og orkester ledet av Sascha Goetzel. I Juni 2024 fikk hun også sin debut med KORK i verket «Mostrasuite» av Kjell Habbestad. Som avgangsstudent ved Operahøyskolen gjorde hun «Cephisa» i «Orpheus» av Thelemann, ved Den Norske Opera i Oslo. Forestillingen var regissert av Stefan Herheim med musikalsk ledelse av Bjarte Eike og Barokksolistene.

Sakarias Fredriksen Tranvåg er en norsk baryton, og har sin utdanning fra Barratt Due musikkinstitutt og Operaakademiet i København. I sesongen 21/22 gjorde han sin debut ved Den Kongelige Opera i København i rollen som Kristian i Maskeballet av Verdi. Der sang han også Sciarrone i Puccinis Tosca samme sesong. Han debuterte ved Den Norske Opera & Ballett i rollen som Robert Baker i Wonderful Town. Senere har han gjort roller som Fiorello i Barberen i Sevilla, Feri von Kerekes i Czardasfyrstinnen, Barone Douphol i La Traviata, Un Chirurgo i La Forza del Destino, John Styx i Orfeus i Underverdenen, Yamadori i Madama Butterfly og Bror i De syv dødssyndene ved Den Norske Opera & Ballett. Han gjorde også rollen som Schaunard i La Boheme ved Opera Østfold i vår.

Sakarias er også en aktiv konsert- og oratoriesanger med verker som Dichterliebe av Schumann, Vinjesangene av Grieg, Messias av Händel og Ein deutsches Requiem av Brahms.

Av fremtidige engasjementer er det blant annet rollen som Figaro i Figaros bryllup ved Opera Nordfjord. Sakarias er også en del av Operatørene som er en humoristisk gruppe operasangere som jobber for å formidle opera til et bredere publikum. Operatørene står blant annet bak de komiske forestillingene Kampen om Mona Lisa og Jul med Operatørene.

Andreas Løken Taklo er ein ettertrakta musikar, både som solist, kammermusikar, akkompagnatør og repetitør. Han har hatt solistoppdrag med orkester i Italia og Noreg, og hatt solokonsertar i Frankrike, Tyskland og Russland.

Andreas har ein master i utøvande musikk frå Barratt Due musikkinstitutt i Oslo, og ein master som operarepetitør ved Noregs musikkhøgskule. Han har jobba som repetitør for Opera Nordfjord sidan 2017. No for tida jobbar han som operarepetitør ved Den norske opera og ballett i Oslo, og blir jamleg leigd inn som akkompagnatør til Barratt Due musikkinstitutt og andre institusjonar.